top of page
Search
  • Writer's pictureJulie Levy Peled

האדמה הטובה- מתנת טבע נפלאה, משמחת אותנו ומחזקת את בריאותנו


בוץ הוא כיף! עבור רוב הילדים, משחק בוץ הוא מהנה במהותו, פשוט וטהור. בעוד המבוגרים רוצים לדעת למה המשחק בבוץ הוא טוב (וזו מטרת הפוסט), הילדים באופן אינסטנקטיבי פשוט אוהבים לשחק בו. במיוחד כאשר אנחנו המבוגרים מעודדים אותם! ילדים לא צריכים להבין למה סוג זה של משחק חשוב להתפתחות שלהם. מה שחשוב הוא שאנו נספק הזדמנויות עבורם לעשות זאת - וניתן להם רשות להתלכלך!

המשחק באדמה, מים ובוץ הוא מדהים, לא רק שהוא מספק חוויית משחק נהדרת עבור הילדים שלנו, אלא שזה כל כך קל ובחינם. כל מה שצריך הוא שנשאיר אזורים חשופים בעיר ולא נשתגע עם הכיסוי האינסופי של הכל בבטון, משתלבות, דשא סינטטי וגומי.

היגיינה

אנחנו השתגענו והלכנו רחוק מדי. פיתחנו פחד מלכלוך. ילדים גדלים בסביבה נקייה, מחוטאת וסטרילית הרבה יותר מדי.

אכן בזכות ההיגיינה המודרנית והתברואה, אנו רואים שיעור נמוך יותר של מחלות ובעיות בריאות. אבל הבעיה שאנחנו כבר מזמן הפרנו את האיזון, וכך גם משהו חיובי כמו היגיינה הפך להיות משהו בעייתי.

למרבה הצער, רוב האנשים כיום פיתחו פוביה מחיידקים ועושים שימוש במגבונים סטריליים, חומרי היגיינה וסניטציה, ואפילו כימיקלים חזקים לנקות את בתיהם. אבל, מתברר כי ללכלוך יש תפקיד חשוב בחיזוק המערכת החיסונית. אנחנו שומרים על עצמנו כדי לוודא שאנחנו מוגנים מפני חיידקים, אבל במקביל, יש לנו שיעורי עלייה של אלרגיות, בעיות אוטואימוניות והפרעות הקשורות במעיים (במיוחד אצל ילדים).

האם יש קשר בין הדברים? רבים המחקרים שאומרים שכן. כנסו לרשת וגלגלו את המיליםDirt' ו 'Mud' ותיחשפו לעולם מדהים של מחקר וידע.

יש גוף מחקר ההולך וגדל המסביר מדוע לילדים יש צורך פנימי לשחק בבוץ; ראיות המצביעות על כי המשחק בבוץ הוא צורך ביולוגי בסיסי, וגם כי לסוג זה של משחק יש מגוון רב של יתרונות פיזיולוגיים, פסיכולוגיים ורגשיים לילדים. לפני שנחזור לנושא ההיגיינה, בואו לגלות עוד מעט מהיתרונות של המשחק באדמה, מים ובוץ.

האדמה משמחת

מחקרים מראים שחשיפה לבקטריות קרקע ידידותיות (Mycobacterium Vaccae) מגרה את המערכת החיסונית וגורמת למוח לשחרר את הסרוטונין, האנדורפין המשמש לשיפור המצב רוח ולהורדת מתח וחרדה. לא סתם המשחק בבוץ כיף לילדים (ולנו, אם ניתן לעצמנו)! המדענים אומרים שחשיפה סדירה לבוץ תפחית את הפגיעות של הילד לדיכאון.

משחק בבוץ מגביר פעילות המוח ויצירתיות

כאשר ילדים משחקים בבוץ הם משתמשים בכל החושים שלהם, וכתוצאה מכך המוח מגורה ופעיל מאד. הצורה הבלתי מוגדרת ואינסופית של המשחק בבוץ מושלמת למוח המתפתח. אין סוף ליצירות, רעיונות ומשחקים שהילדים ימציאו. במהלך סוג זה של משחק לא מובנה, בחוץ, ילדים מתרגלים ובונים את היכולת שלהם ליצור רעיונות, לפתור בעיות ולחשוב בצורה ביקורתית, כמו גם להיות חדשניים וממציאים.

משחק באדמה מגביר פעילות פיזית

כאשר ילדים משחקים בחוץ, באדמה, מים ובבוץ, התנועה והפעילות הגופנית גוברת, ומסייעת לילדים לשמור על אורח חיים בריא ולפתח את האוריינות הפיזית שלהם והפעלת מכלול החושים.

https://www.ivn.nl/modderdag/nieuws/modder-maakt-mogelijk :מקור

התפתחות הילד - מוטוריקה, חושים וחיברות

כשילדים גדלים בשנים המעצבות שלהם, משחק הבוץ עוזר להם להשיג מספר רב של אבני דרך התפתחותיות מרכזיות, כגון מיומנויות מוטוריות עדינות וגסות, מודעות חושית, איזון ותיאום. משחק בוץ מייצר הזדמנויות לתרגל מיומנויות חברתיות ולהבין את העולם.

משחק באדמה מפחית אלרגיות ומחזק את המערכת החיסונית

חזרנו לנושא שמעסיק רבות את ההורים- היגיינה. יש ראיות הולכות וגוברות כי החברה של היום היא נקייה מדי וכי אספקט זה זה תורם לרמות גבוהות של מחלות ילדות, כולל פגיעה במערכת החיסונית ואלרגיות. המחקרים מראים כי השימוש הנרחב במוצרי חיטוי ומוצרים אנטיבקטריאליים, הסרה והימנעות מלכלוך מונעים היווצרות נכונה של חיידקי מעיים בריאים, וכי שחזור חיידקים מועילים אלה יכול להיות המפתח לחיזוק תפקוד המערכת החיסונית, הפחתת שיעורי אלרגיות או בעיות במערכת העיכול.

היכן נמצאים החיידקים הבריאים הללו וכיצד נוכל להפיק תועלת מהם? מזונות עשירים פרוביוטים ותוספי מזון הם התחלה מצוינת, אבל הם חסרים גורם חשוב: אורגניזמים מבוססי קרקע. בדיוק כפי שהשם מרמז, אורגניזמים מבוססי קרקע הם מיקרואורגניזמים שנמצאו בקרקע. ביניהם יש זנים חזקים ומועילים ששורדים במערכת העיכל שלנו.

http://www.bahamacatholic.com/2012/02/lenten-mission-2012-day-2.html:מקור

במחקרים על מה שמכונה היפותזת ההיגיינה, החוקרים מסיקים כי אורגניזמים כמו חיידקים, וירוסים ובעיקר תולעים הנכנסים לגוף יחד עם "לכלוך" מניעים את התפתחותה של מערכת חיסון בריאה. מספר מחקרים מוסיפים כי תולעים עשויות לסייע בהטיה של מערכת חיסונית שהשתבשה והביאה להפרעות אוטואימוניות, אלרגיות ואסטמה. בהקשר זה יש להבחין בין החול והאדמה. בחול אין חיים אורגניים, ועל כן הוא לא בריא באותה מידה מבחינה ביולוגית כמו אדמה. החול הוא ריק מבחינה תועלת חיסונית. מאידך, הוא בריא מאד לילדים מבחינה התפתחותית וחושית ואין לו תחליף מבחינת היכולת לפסל בו ולשחק איתו.

למה לכלוך חשוב לילדים

אז מה זה אומר לילדים שלנו? זה אומר שכל ניקוי שלנו, חיטוי ועיקור יכול לעשות, לעיתים, יותר נזק מאשר תועלת.

משחק בוץ מחזק את המערכת החיסונית של הגוף. על פי "היפותזת ההיגיינה", ילדים שגדלו בסביבות נקיות מאוד, שחשופים מעט לחיידקים, לווירוסים ולטפילים שנמצאו בדרך כלל בבוץ, נוטים יותר לפתח אלרגיות ואסטמה. כאשר ילדים חשופים לחיידקים במהלך הינקות, הסיכון שלהם לפתח דלקת לב וכלי דם ומחלות אוטואימוניות בבגרות מצטמצם.

באחד הראיונות שמצאתי מצוטט חוקר, ד"ר ג'ואל וינסטוק, מנהל גסטרואנטרולוגיה והפטולוגיה במרכז הרפואי טאפטס בבוסטון, והוא השווה את מערכת החיסון בעת הלידה למחשב לא מתוכנת. היא צריכה הדרכה. והוא מוסיף, כי פעולות למען בריאות הציבור כמו חיטוי המים והמזון מזיהומים הצילו את חייהם של אינספור ילדים, אבל גם הכחידו חשיפה לאורגניזמים רבים, מהם גם טובים ונדרשים לגופנו. "ילדים שגדלו בסביבה נקייה במיוחד", הוא אומר, "אינם נחשפים לאורגניזמים המסייעים להם לפתח את המערכת החיסונית".

מחקרים רבים מצאו כי ילדים שגדלו בחוות או עם כלב בבית פיתחו פחות אלרגיות, פחות סימפטומים של אסתמה ופחות מחלות מעיים. אחד המאמרים שמצאתי, שפורסם ביוני 2012 בכתב העתAllergy and Immunology Journal of, הוכיח כי ילדי אמיש שגדלו בחוות בצפון אינדיאנה היו בעלי שיעור נמוך יותר של אלרגיות בהשוואה לאוכלוסיות שאינן חקלאיות תופעה זו נקראת "אפקט החווה" ותועדה באוכלוסיות חקלאיות ברחבי צפון אמריקה ובאירופה, עם ירידה של 50% בהתרחשות אלרגית בקרב ילדי החווה.

בהישג יד

איננו צריכים להתאמץ כדי להיחשף לאדמה ולקבל את היתרונות של האורגניזמים המועילים בקרקע, אנחנו רק צריכים לבוא במגע איתה.

עודדו את הילדים לשחק בחוץ יחפים (כל עוד זה אזור שלא רוסס בכימיקלים או מזוהם בדרך אחרת). צאו גם אתם לגינה יחפים (יש לכך גם יתרונות אחרים, בהזדמנות אחרת נכתוב פוסט על המדרכים החושיים שאנו מעודדות להכניס לפרויקטים). עודדו את הילדים לעבוד בגינה, לשחק בעפר, להכין עוגות ומבנים מבוץ וכן להתלכלך!. היזכרו מילדותיכם שלכם כמה זה כיף! אז נכון, תהייה לכם קצת יותר כביסה, אבל תגדלו ילדים שמחים ובריאים, ואל תתפלאו אם גם אתם תהנו קצת להתלכלך...

https://janwhitenaturalplay.wordpress.com/2012/06/11/make-a-mud-kitchen-for-mud-day-new-guidance-published-today/:מקור

קישורים

https://www.amazon.com/Why-Dirt-Good-Germs-Friends/dp/1427798044

http://www.letthechildrenplay.net/2011/06/5-tips-to-help-parents-embrace-messy.html

https://artful-kids.com/blog/2011/06/29/the-art-of-mud/

http://www.letthechildrenplay.net/2010/03/ways-to-incorporate-mud-play-into.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

http://www.healinglandscapes.org/blog/2011/01/its-in-the-dirt-bacteria-in-soil-makes-us-happier-smarter

http://www.nytimes.com/2009/01/27/health/27brod.html?_r=1&adxnnl=1&adxnnlx=1426907280-1gdxnMvnA3pCD5Qul+96sw

https://wellnessmama.com/12908/kids-need-dirt/

http://www.nytimes.com/2009/01/27/health/27brod.html

http://www.letthechildrenplay.net/2011/02/mud-pie-kitchens-revisted.html

https://www.babble.com/body-mind/7-surprising-health-benefits-of-eating-dirt/

http://www.newsforparents.org/expert_play_in_the_dirt.html

http://www.unley.sa.gov.au/CityOfUnley/media/CoU-Media-Library/community%20and%20culture/Events/Mud-Play-Benefits-and-Activities.pdf

http://www.healinglandscapes.org/blog/2011/01/its-in-the-dirt-bacteria-in-soil-makes-us-happier-smarter/

https://www.whitehutchinson.com/leisure/articles/84.shtml

https://www.natureplayqld.org.au/article/why-playing-in-the-mud-is-more-than-just-fun

http://www.letthechildrenplay.net/2010/03/ways-to-incorporate-mud-play-into.html

https://www.parentmap.com/article/why-playing-in-the-mud-is-great-for-your-kid

http://www.earlyyearscareers.com/eyc/learning-and-development/why-mud-play-should-be-encouraged/

http://www.communityplaythings.com/resources/articles/2016/the-benefits-of-mud-play

https://www.drnorthrup.com/dirt-strenthens-immune-system-happier-healthier/

http://gadalta.org.il/developing-literacy-heb/

http://www.healinglandscapes.org/blog/2011/01/its-in-the-dirt-bacteria-in-soil-makes-us-happier-smarter/

https://www.mommypotamus.com/dirt-the-superfood-that-makes-you-happier-smarter-healthier/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17692729

https://www.amazon.com/gp/product/1427798044/ref=as_at?imprToken=d-.6D6wT19EFMrNiNVZkrQ&slotNum=0&ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=1427798044&linkCode=w61&tag=wellnessmama-20

http://www.kidspot.com.au/health/baby-health/real-life/dirt-is-officially-good-for-kids-go-get-muddy/news-story/6c35178447e9f1b09936f3a2420e9791

http://www.kibutz-poalim.co.il/product?c0=41545 עמוד 122

https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=389732 עמוד 37


1,878 views0 comments
bottom of page