top of page
Search
  • Writer's pictureJulie Levy Peled

קסם השנה החדשה


גם אנחנו פתחנו בהתרגשות את שנת הלימודים. בימים אלו מסתיימים כמה פרויקטים שלנו בחצרות

מוסדות חינוך: חידוש וביצוע חצר בית ספר גורדון בבת ים וחמש חצרות גנים בשכונת

נווה זמר ברעננה. ילדים נוספים התרגשו יחד איתנו בהגיעם ביום הראשון לחצר אחרת, מקסימה ומעשירה.  

החצרות נבנו על פי מודל חדשני של חצר משחק טבעית. גן המשחקים הטבעי מזמן את הילדים לנסות מגוון התנסויות פיזיות, תחושתיות וחברתיות בדרכים חדשניות. מטרתו לספק לילדים את הקשר עם הטבע לו הם זקוקים וזכאים. התפקיד שלנו כמבוגרים הוא לספק להם את ההזדמנויות ואת הסביבה שמאפשרים להם בדיוק את זה.  
האתגר הוא גדול לקידום הרעיון בסביבה עירונית צפופה ובסביבה אנושית שהורגלה לגנים ואזורי משחק מלאכותיים וסטריליים. הקמה של גן משחקים טבעי בחצר מוסד חינוכי לא מסתיימת רק באדריכלות נוף. זו עבודה מרתקת רב תחומית הכוללת את הצוות החינוכי, הילדים, ההורים, הרשות המקומית ואנחנו כאדריכליות. כחלק מעבודתינו אנחנו בקשר הדוק ודינמי עם הסגל וגם עם ההורים. אנחנו חוות את הקושי, במיוחד של חלק מההורים עם קבלה של סטנדרט אחר מאיתנו. אך בכל הצגה, שיח או דיון שאנו עורכות, כל אדם אשר נכנס לעומקם של דברים נשבה בקסם ומבין את החשיבות המכרעת של החוץ והטבע לבריאות הילדים. חלק מעבודתינו הינה ליווי הצוות החינוכי כדי לסייע לתת תוכן פדגוגי ורעיונות תפעול במטרה לשאוב את המיטב מהחצר, ולהעשיר אותה באינספור אפשרויות ופעילויות

הפרויקט שלנו בבית ספר גורדון, נולד מתוך קשר שיצרה המורה הילה שחר איתנו. הילה ומנהל בית הספר שלומי, נחשפו לרעיון גן המשחקים הטבעי והבינו את החוסר הקיים בבי"ס. בית הספר הינו בי"ס המאגד תחתיו ילדים הדוברים 4 שפות שונות. הצוות חיפש דרך ליצור תקשורת וקשר בין הילדים שאינם מבוססים שפה מדוברת, והרעיון של משחק וטבע התאימו באופן מושלם. 

בית ספר גורדון

במשך שנה נבנתה תוכנית בתהליך משותף בין צוות התכנון, צוות המורים, ההורים והילדים. התהליך כלל "יום חצר" עם התלמידים, בו בחרו התלמידים מה היו רוצים שיהיה בחצר ובנוסף, כל כיתה יצרה תוכנית חצר ע"י ציור, הדבקות וחומרים טבעיים. גם ועד ההורים נחשף לתובנות 'גן המשחקים הטבעי', ובירך על המהלך. 

בסופו של תהליך, הוצגה תכנית, אשר קיבלה את אישור משרד החינוך ובתמיכתו התכנית בוצעה ברובה. שאר חלקי התכנית יבוצעו בעתיד. התכנית לוותה על ידי ארגון של ישראל

וממנו הצטרף לגינה סל ליצירת פסל עם אותיות בחצר.  IPA

חצר בית הספר היתה בנויה ממשטחי בטון ואספלט נרחבים. מטרת התכנית היתה לבטל ולצמצם משטחים  קשים ושטוחים אלו ובמקומם לשלב אזורים תלת מימדיים בעלי תכסית טבעית ומגוון חללים תוך שילוב העצים הקיימים. הגן כולל אזור גבעות דשא וצמחיה, תוואי נחל וסלעים, מתקני עץ וחורשה. 
נחל, בית ספר גורדון
הנחל הינו בנוי כתוואי נחל טבעי משולב סלעים וחלוקי נחל במדרון. בראשו משאבת מים ידנית בה הילדים יכולים לשאוב מים ולהזרימם בנחל. בקצהו התחתון של הנחל אזור של חול מוקף אמפי סלעים לישיבה והתכנסות. מעל הנחל עובר גשרון עץ.  מסביב לנחל שטחי צמחית נחלים ושיחים ומדרונות דשא. המים הזורמים, המעבר בתוך וחציית הנחל, המשחק של המים והחול בתחתית הנחל מהווים כר נרחב לילדים לפעילות יצירתית, חושית ומהנה. 
לצד הנחל הוקמה גבעת דשא לטיפוס, הכוללת מנהרה חוצה ומעליה גשר עליון. אזור זה כולל משחק מגוון של אפשרויות של חווית הפרשי גובה ופנים וחוץ; טיפוס, תצפית, זחילה, התכנסות ועוד. תיחום האזור הוא בקו מפותל, הבנוי מבולי עץ בגבהים משתנים, ומהווה גם מסלול שיווי משקל.
לצד אזור הנחל, נמצא האזור הדיאלוגי. כאן ישולבו בימים שולבים שולחנות משחק ופיקניק, מקום לדיאלוגים אישיים בין תלמיד לתלמיד ובין מורה לתלמיד כמו גם למפגשים קבוצתיים קטנים.
האזור השלישי , הינו חורשה קיימת בה יצרנו כיתת חוץ גדולה המתאימה לכיתה שלמה, וסביבה מסלול אתגרי  של שיווי משקל הבנוי ממשטחים, בולי עץ, מרפסות, בתי טיפי וגבעת טיפוס וגלישה. אזור זה פונה אל הצד האתגרי של הילדים, כמו גם אל תחום המשחק הדמיוני.  
בנוסף לכל אלו נוסף מגרש כדורסל קטן, ושביל כניסה. בשביל ישולבו בעתיד הקרוב ציורי רצפה של עיגולים ובהן מילים ב-4 שפות שונות בהן דוברים הילדים. את המילים בחר הצוות: שלום, חברות, שלום, כבוד, סליחה, הצלחה וטבע. בכניסה לבית הספר ממוקם בימים אלו עמוד מרכזי המשלט את הביס כמרכז ומפנה לכיוונים שונים עם המרחק למספר ערים מרכזיות בעולם, כמו גם לאזורים דמיוניים מתוך ספרים 'ארץ עוץ' ו'ממלכת השוקולד'. 

העבודה בגני הילדים בנווה זמר ובגני ילדים בכלל הינה חדשנית במהפיכת החשיבה של אגף החינוך ואגף ההנדסה ברעננה. העיריה נרתמה לתהליך לבצע שינוי מהותי בדרך בה היא מקימה חצרות גני ילדים. השנה פתחנו 5 חצרות נוספות בשני אשכולות גנים שונים, לאחר ששנה קודמת נפתחו שלושה. 

בכל חצר קיימת גבעה/מדרון של דשא, בקצה העליון עמדת תצפית, שממנה הילדים יוצאים למגלשה. על המדרון מגוון אמצעי טיפוס וירידה ומסלולים, שיפועים משתנים, סלעים, מדרגות וטרסות. בתחתית המדרון ישנו חול. החול הוא אזור שמהווה מצד אחד מצע בטיחותי למגלשה ולמתקן הכושר והמתח, אך הוא גם משמש לאינספור משחקי דמיון חושיים. אזורי החול מהווים מצע בעל חשיבות אדירה לילד לפתח את חוש המגע ויכולות יצירה תכנון ובנייה כמו גם מקור רוגע והנאה בלתי נדלים. 

הנחל הינו עיצוב נופי תלת מימדי הכולל ברז דמוי משאבת משחק, תוואי נחל מגוון בהיבט מבחינת חומר, צורה וטקסטורה ושפיכה לאזור איגום חולי למשחקים מהנים של חול, בוץ ומים. מעל הנחל גשרון משחק, אזור אדמה,בית בובות ומטבחון משרת כמרכז הפעילות של משחקי הדמיון והסוציאליזציה. באזור זה ימוקם בית העץ, מטבחון חוץ ושולחן עם כסאות, שביחד יהוו אזור משחק שלם. 

מתוך היציאה אל החצר תוכננה רחבה מרוצפת. מרחב לפעילות חופשית בכדור, בבימבות ועוד. הרחבה מהווה כביש. צוירו על הריצפה קו מרוסק (מסלולים), ומעבר חצייה. בריצוף מוטבעים בעיגולים צבעוניים אותיות ראשונות של הא'-ב', ומספרים. 

בכל חצר ימוקמו כ-3 ארגזים ובהם חלקים חופשיים לפעילות בנייה ותכנון. ה

גינת הירק, הפרי והתבלינים הינה מקור נוסף לחיבור הילד לטבע. בתוך גינות התבלינים יש אבני קפיצה. שביל זה נועד לך ולילדים כדי לעבור בין הצמחים, להכירם ולטפל בהם.  

בולי עץ פזורים בשטח בצורות שונות ובגדלים וגבהים משתנים. הם מאפשרים לילד מקור בלתי נדלה לבחינה ושיפור יכולות השיווי משקל.  

אנו מודים לכל השותפים בתהליך הקמת החצרות, נמשיך ללוות אתכם וממשיכות לעבוד למען יצירת פינות קסם נוספות למען הילדים. 

​​

710 views0 comments
bottom of page