top of page
Search
  • Ifat Gal Shpaizman

כשהתלמידים מתכננים את החצר


בית ספר ממ"ד גוננים ירושלים

השבוע עברנו חוויה נפלאה - עוד בית ספר, איפשר לתלמידיו להיות שותפים בתכנון העתידי של החצר!

בעוד כחודשיים לערך, יחלו שיפוצים בחצר בית הספר, והחצר תשנה את פניה לחלוטין. בית הספר, בניהולה של נעמה בר-נר, והמורה לחקלאות רחמים כוכבי, הבינו כמה חשוב הוא לשתף את הילדים בהחלטה, ובחשיבה המשותפת של מה יהיה בבית ספרם בעתיד. כל ילדי בית הספר, מכיתה א ועד ו, היו שותפים ליום המיוחד הזה.


היום החל בהרצאה קצרה של 20 דקות .למה הרצאה? כי אם לא תתן לילד רעיונות נוספים, הוא יגיד שהוא רוצה רק נדנדה...

​היה חשוב לנו להראות לילדים כי בטבע יש המון צורות משחק, ואולי אפילו יותר מעניינות ממשחקים רגילים.

לאחר ההרצאה, הילדים קיבלו כל אחד 3 פתקים. אותם הם לקחו להצביע בקלפי. כן כן, שבוע לפני הבחירות שלנו, גם הילדים למדו כיצד הם יכולים להשפיע על עתידם. 3 פתקים, כל אחד, בקופסא המציגה תמונה של אזור ייחודי אחר שיכול להיות בבית ספרם. היתה כזו התרגשות! מה ישימו? מי יזכה במירב הקולות?

ילדים מכיתה א וילדים מכיתה ו כולם תרמו והתלבטו יחד. ילדי כיתה ו, התבאסו שהם לא יהיו חלק מהנהנים שנה הבאה, אבל הובטח להם שתמיד יוכלו לבוא ולבקר, או להגיע אחר הצהריים. אז גם הם תרמו מניסיונם הרב בבית הספר. אז התוצאות כבר כאן, ואתם מוזמנים להתרשם בסוף הכתבה.

אבל לפני שהסתיים היום, הילדים זכו לפעילות אחרונה מדהימה- כל כיתה קיבלה 3 מפות אילמות של בית הספר. הילדים קיבלו הסבר על מה זה תכנית, ויצרו את חצר חלומותיהם, ע"י ציור, פלסטלינה ועוד. מה לא נכנס לחצר - נחל, קירות טיפוס, מדורה, מנהרות, לוחות לציור, מבוך,מקומות להתחבא, בריכות דגים, אזורי פופים, אזור שיווי משקל, טרמפולינות ועוד.

איזה מפות מרהיבות יצאו!!!

אלו, הפכו לבסוף לתערוכה מרהיבה, שכבר מקשטת את בית הספר, ואנחנו קיבלנו רעיונות מעולים, כיצד ומה כדאי לתכנן איפה. בעיקר, קיבלנו את ברכתם של הילדים לחלק גדול מהרעיונות לתכנון, עם הבעת דעה מאד חד משמעית לגבי צרכים חשובים כגון: מתקני כושר גדנע כמו מתח ומקבילים שנדרשים בבית ספר.

ולתוצאות...

ביום החצר הצביעו כ-300 ילדים.

רוב הילדים החליטו כי חייבים מתקני כושר בחצר. מסתבר שהדבר ממש חסר. אם חושבים על כך, כל חצר היום חייבת מתקנים בסיסיים שיוכלו לחזק את חגורת הכתפיים של הילד. אין מדובר במתקני כושר משוכללים, אלא מתקני גדנ"ע הפשוטים ביותר- מתח,מקבילים, וסולמת שמהווים מתקן חשוב מאד להתפתחות כל ילד ובכל גיל. מעבר לכך ובהפרש ממש קטן, יש דרישה גבוהה למערות ומחבואים, טיפוס על קיר וגבעה ,נחל, ומגלשה על גבעה.

התכנית התגבשה, ועתה אפשר להציגה סוף סוף. אבל לפני שנציגה, חייבים לספר על התהליך מתחילתו...

כמו בתי ספר רבים, גם עם בית ספר גוננים, הדיאלוג החל לפני מספר שנים, כאשר השנה הוגש וזכה בית הספר בקול קורא מטעם משרד החינוך לשדרוג חצרות ייחודיות. לזה הצטרף פרויקט נפלא של עיריית ירושלים בשם "מחדש" , והחצר הוכרזה כחצר לשדרוג בקיץ הקרוב. בגוננים החליטו כי אין הם רוצים "עוד חצר" סטנדרטית, וקבעו נושא ייחודי לחצר - שביל ישראל. תארו לעצמכם, את הילד מטייל ועובר בין רמת הגולן, הכנרת, הרי יהודה ומישור החוף. וכל זאת במסלול היקפי אחד המאפשר לילד להכיר, לשחק ולחוש את הטבע והנוף של אותם מקומות. איך עושים זאת?

ראשית, מבינים כי החצר המתאימה גם כאן, תהיה בסגנון "גן המשחקים הטבעי". חצר שכזו, תאפשר לילדים גם ללמוד, גם לחוש טבע, וגם לשחק ולהנות. שלושה דברים שלא תמיד הולכים יחד. מאחר ומדובר בירושלים, מדובר בחצר עם הפרשי טופוגרפיה של 10 מ', מקצה אחד לשני. כיום, רוב החצר אינה נגישה. רק מרחב המשחקים בכניסה מותאם לאנשים נכים לדוגמא. הוחלט, כי התכנון, יקשר בין כל חלקי החצר, ויצליח לעשות זאת ע"י שביל נגיש. באופן זה, 95% משטח בית הספר יהיה נגיש.

אז מה יהיה בחצר?

אזור רמת הגולן, הגבוה ביותר, מכיל היום כבר עצי מחט, ויהיה אזור השיווי משקל, ומשחקי הדמיון. שם יבנו בתי טיפי והאלמנטים יהיו עשויים עץ. עצי אלון ואלה, סלעי בזלת, ופרחי בר יזכירו את הנוף של הרמה. שם תהיה גינת הפרפרים, ושם יוכלו ללמוד חשבון ע"י מעבר בין אלמנטים בעלי צורות גיאומטריות שונות.

בהמשך,נעבור לאזור הנחלים והכנרת. כיום, טרסות גבוהות עם גידור מעליהן ושטחים מבוזבזים, יהפכו למדרון מסולע, ובתוכו נחל עם צמחיה, הנשפך כולו לאגן ניקוז חולי, ההופך בוצי עם הפעלת המים והנחל. הצמחיה, מורכבת מקנה, סוף, חיזרן, עצי תות, דולב ותאנה, כאן מככבים סלעים עגולים חלוקי נחל וכל המאפיינים את נחלי הארץ. אמפי קטן הצופה מראש המדרון יתפקד ככיתת חוץ. שיחי פטל יעטרו את הטרסות ושולי הנחל. לאורך הנחל יוכלו התלמידים לשחק במים, וללמוד על פעילות סכרים, איסוף מים, מדידה, ותצפיות על ציפורים באזורים רטובים.

במורד החצר, יהיה אזור הרי יהודה, אשר יכיל פעילויות של חקלאות עתיקה, חממה וחקלאות (שהיום כבר קיימים), אזור מדורה וטאבון ועוד.

המשך השביל יוליך אותנו לאזור מישור החוף. אזור זה יכיל גבעה מתונה של דשא, המהווה תצפית גם לנוף של ירושלים. על הגבעה יוכלו התלמידים לטפס בצורות שונות, בין שיחי אלת המסתיק וחרוב. בראש הגבעה תהיה תחנת מזג אויר, ובה ילמדו הילדים מטאורולוגיה.

האזור האחרון, הינו אזור המדבר ואילת. אזורים אלו יהיו יותר "שוממים" מצמחיה ירוקה, ויאופיינו ע"י שילוב בין מדבר לנווה מדבר.

אזורים נוספים בחצר יכילו קיר טיפוס, אזור מתקני כושר ועוד כל מיני דברים בעלי חשיבות שיתרמו לתפקודה השלם של החצר. מה יבוצע בשלב הראשון? זה עדיין נמצא בבדיקה. לא כל החצר, אבל אין ספק, שיום החצר עם התלמידים, עזר לנו לקבל פרספקטיבה ולהבין מה הילדים עצמם הכי רוצים וצריכים.

התהליך כולו מתחילתו עם ההנהלה, ועד העבודה עם הילדים, היה תהליך מעשיר וייחודי. רוב האנשים זוכים בחייהם לתכנן לעצמם את ביתם,גם אם זה רק העיצוד של הבית... כמעט אף ילד אינו זוכה להיות שותף בתכנון בית ספרו. השאלה היא למה?...

ולו בלבד בגלל העובדה, שאנחנו היינו עוד צד בתכנון, אך לא הצד היחידי. הילדים, היו המפיע

המרכזי, הם יודעים כנראה הכי טוב...


587 views0 comments
bottom of page