top of page
Search
  • Writer's pictureJulie Levy Peled

אילת אין עוד מקום כזה


החצר הטבעית של בית ספר צאלים

על מה אתם חושבים כשאומרים לכם 'אילת'? אני מניחה שרובכם מכירים את אילת בהיבט התיירותי שלה. או כמו שהג'ינגל של העירייה אומר 'הרים שמש וים, קניות ללא מע"מ...' ואני אומרת - האנשים והעשייה. הידעתם שאילת מובילה במספר תחומים בעשייה הסביבתית? למשל התייעלות אנרגטית, עיר חכמה, חינוך סביבתי. ועכשיו אילת ממשיכה חזק בנושא חצרות וגני משחק טבעיים.

החצר החדשה

יש לנו מספר פרויקטים בעיר ופשוט תענוג לעבוד עם האנשים במקום. פגשנו אנשים מקסימים, פתוחים לחדש ולחשוב יצירתית ואחרת ואנשי חינוך מסורים בהובלת ראש העיר מאיר יצחק הלוי, מנהלת מח' חינוך מירי קופיטו והבלתי נלאית רונה שפירא מנהלת המחלקה לחינוך סביבתי ועיצוב מרחבי למידה. בשישי האחרון בניצוחה של מנהלת בית הספר גילה גולן פרץ היתה הפתיחה הרשמית של החצר, אשר בשיתוף הקהילה, כולל הילדים נקראת מעכשיו 'גן הדעת'.

גזירת הסרט במעמד ראש העיר

האקדמיה של 'צאלים' בחצר

העירייה ובית הספר ביקשו לייצר מהמרחב המוזנח הקיים מרחב חוץ שישקף את התפיסה הפדגוגית הייחודית של בית הספר 'צאלים'. בהובלתה המרשימה של גילה גולן פרץ, מנהלת בית הספר, בית הספר מפעיל את תכנית 'אקדמיה'- מיזם חינוכי הכולל בתוכו סדר יום לימודים אחר, בו לכל תלמיד מערכת אישית המבוססת על בחירות אישיות שלו בקורסים אקדמיים ואלטרנטיביים בתחומי עניין רחבים ומגוונים זאת לצד מקצועות חובה הם מקצועות הליבה. התלמידים לומדים שעות רבות בקבוצות קטנות בסביבות למידה שונות בתוך ביה"ס ומחוצה לו ומקיימים אינטראקציות לימודיות וחברתיות בזירות רבות. הרצון הוא כי רבות מהפעילויות הללו יהיו בחצר.

(: גם ראש העיר אוהב לשחק

אך החצר בצורתה הקודמת לא רק שלא איפשרה את הפעילות החינוכית ולא את עושר הפעילויות

והרעיונות היא פשוט לא גירתה ילד או מבוגר לשהות בחוץ, בטח לא בשמש האילתית הקופחת. כשליש מהחצר היה משטח מרוצף גדול ומיושן והיתרה מדרון חשוף ריק.

החצר לפני

החצר לפני

גם באילת חשיבות חצר בית הספר היא גדולה מאד. גם בה, כמו בכל העולם המערבי של ימינו, הילדים שלנו מבלים יותר מדי זמן בפנים המבנה ומול המסכים וחשופים להשפעות השליליות המידיות והעתידיות של המסכים ומחלת היושבנות. לרבים מהילדים, בית הספר הוא המקום היחידי שמאפשר להם לצאת החוצה, לשחק משחק חופשי, לתרגל מיומנויות פיזיות כל כך חשובות, לשהות בסביבה טבעית, לחוש את המרחב בכל הגוף בכל החושים ולהתפתח בצורה בריאה.

מבט על על חלק מהחצר

תהליך תכנון קהילתי

התוצאה שהתקבלה (וחכו... זהו רק שלב א', יש לנו הרבה תכניות בקנה...) היא סיכום של תהליך חשיבה ותכנון עם הקהילה. התהליך הזה הוא חשוב מאחר והחצרות שאנו מתכננות הן שונות מהחצרות המוכרות. אמנם רונה פנתה אלינו בגלל התכנון היחודי שלנו, אבל לנו היה ברור שאת החצר צריך לתכנן יחד עם ההנהלה, הצוות הפדגוגי, ההורים ו- הילדים. רק תוצר שיהיה גם מוסכם על כל הגורמים הללו וחשוב מכך הם היו שותפים לתכנון שלו יהיה מוצלח לאורך זמן. החצר בסופו של דבר תימדד בהצלחה שלה לגעת, לגרות ולהפעיל את הילדים אבל הצוות וההורים צריכים להבין את חשיבותה, לאפשר ולדעת להשתמש בה. גילה נרתמה לתהליך בשמחה ובהתרגשות. התהליך כלל סדנא עם הצוות, ערב עם ההורים ויום שלם עם הילדים. בתהליך התבצעו בחירות דמוקרטיות של כולם לאיזה פינות ירצו לראות בחצר, על פי שכבות והתנסות בתכנון של חצר החלומות בצאלים. הימים האלו היו מרגשים ופורים. זו היתה התחלה של היכרות עם אוכלוסיה מאד מיוחדת.

בשלב הבא ערכנו ניתוח של כל הנתונים שהתקבלו ורק אז ניגשנו לשולחן העבודה. איזה יופי של בסיס לעבודה.

אז קבלו את החצר הטבעית של בית ספר 'צאלים'!

אז מה יש לנו: קיר הליכה אופקית מגניב שמנצל את החזית של הבנין לפעילות מאתגרת , ומהנה; ניצול הטופוגרפיה והשיפועים באתר ליצירת עושר של מרחבים וחללים תוך שאיפה להגיע לאיזון הנכון בין קומפקטיות, לבין מגוון ומרחב שיספק 410 ילדים פעילים, מקומות להתכנסות של כיתות או קבוצות במספר גדלים ובצורות משתנות בהתאמה למגוון השיעורים שקיים בבית הספר, הגזיבו, התיאטרון, הפרגולה, פינות הישיבה המוצלות; גבעת הפעילות המאפשרת תצפית ומשחק תלת מימדי מהנה תוך תרגול מיומנויות שיווי משקל , טיפוס, זחילה, גלגול מחבואים וכו', נחל חצי יבש שמשלב פעילות מים ואדמה, פעילות חושית וכיפית, כפר אינדיאני ומעגל שיח, בתי משחק, פינות ישיבה מסוגים שונים, צמחיה מושכת פרפרים (הידעתם שאילת היא חלק מרכזי בציר נדידת הפרפרים?), ועוד והכי חשוב עצים- צל, צל, צל. חלק לוגיסטי לא קל היה לשנע לאתר עצים גדולים בוגרים כך שנקבל צל במהרה, בנוסף למבני צל שהקמנו. התכנון משלב עצים מתאימים לאקלים האילתי, רחבי צל, מהירי גידול ובהקדם נקבל חורשה מצלה ובה מגוון מינים כולל עצי פרי ופריחות.

משחקים בקלאס

'להסתכל על השמים' 'לצפות בפרפרים'

הרגע הכי מרגש הוא כשהילדים יוצאים לחצר החדשה וכשהמנהלת מספרת לנו ש'הילדים בעננים' אז יש לנו יום רווי נחת במשרד, לפני הצלילה לעבודה חזרה. מתחרה לתחושה הזו רק ההתרגשות כשכבר בימים הראשונים גילו את החצר הפרפרים!

מחכים למשאבה שתגיע... משחק באדמה ומים





גילה מספרת בהתרגשות על החוויות של הילדים והתובנות וההשפעה הכל כך מהירה על האקלים הבית ספרי, על השקט הפנימי של הילדים, הרוגע לצד השמחה, שיתוף הפעולה והריכוז בלמידה.

היה בשביל מה לחלום, להתעקש, אפילו להלחם ולעבוד קשה. אז אילת היא לא רק 'הרים שמש וים וקניות ללא מע"מ...'

אילת היא אנשים וטבע!

צילומים: ג'ולי לוי פלד, גילה גולן פרץ, רונה שפירא, גלית מלכה, עמירם בלבה

ניהול: עיריית אילת, חכ"א

ביצוע עבודות פיתוח: סמי נופי ובניו

ביצוע עבודות עץ: עמירים פיתוח וגינון


855 views0 comments
bottom of page