top of page
Search
  • Ifat Gal Shpaizman

משרד החינוך עושה מהפכה, מצטרפים?


בימים אלו משרד החינוך פרסם קול קורא לתקצוב תכנון חצרות ומדריך לתכנון חצרות טבעיות

אמצע הקיץ. בית הספר והגן נראים כמו חלום רחוק עדיין. אבל בעוד כחודש כולנו נחזור לשם, מלווים את ילדינו בדרכם לשנה מרגשת חדשה.נרד מהאוטו, ונראה את ילדינו מביטים מעלה במבנה העגמומי או לא, כאשר על פניהם התקווה לשנה כיפית ומאושרת. ונלווה אותם...בטח ביום הראשון. נכנס בשערים הגדולים, דרך רחבה מרוצפת המעוטרת בפרחי עונה שיעלמו עוד מספר שבועות, (כי כבר עברה תחילת השנה), לתוך חצר גדולה, וריקה, המכילה לרוב מגרש ספורט ומשטחי ריצוף אינסופיים. חצר שתשרת את כל מסדרי הבוקר, טקסי יום הזכרון ובעיקר משחקי הכדורגל האינסופיים שילדתכם בטוח אוהבת...אה...היא לא? אז אם היא לא אוהבת כדורגל, מה היא עושה בהפסקה?

בית ספר גורדון, בת ים - לפני השינוי

לאן נעלם הטבע?

ואז ניזכר, שפעם היה בבית ספר הזה המון חול, חול ואדמה ועצים, אבל לילדה שלכם, אל דאגה...לה, כבר אין את זה. היא לא תתלכלך. היא לא תעקץ ממשהו כי איזה חתול עשה את צרכיו בחול ולא תשרט מענף. שהרי בזכותכם, הוציאו את החול והאדמה והצמחיה מבית ספר, ועכשיו, הכל מרוצף. מרוצף ונקי. איזה כיף! או שאולי, יכול להיות, שגרמתם לזה במו ידכם, שלבת שלכם נלקח המשחק האחרון שהיה לה?

ונמשיך איתה בין המבנים ונזכר שפעם, פעם היו בבית הספר פיקוסים גדולים, כאלו שהייתם מטפסים עליהם, ועצי אקליפטוס שעליהם עשיתם מחנה. אבל תודה לאל, לבתכם, כבר אין את העצים האלו. הם מסוכנים מידי, וילדים טיפסו. וגם הפיקוסים הרימו רצפות, (כן כן, הרצפות האלו שדאגתם שישימו כדי שלא יהיה מלוכלך). אז אין כבר עצים שמלכלכים עם עלים, הצל הוא כבר מהצללה מלאכותית שדאגתם שישימו בעשרות אלפי שקלים, כי הרי כבר לא היה צל בחצר.

עכשיו אתם הולכים, ומלווים אותה, ומנסים להבין, מה הבעיה, ולמה כשנכנסים לבית הספר היום, מרגישים אחרת? למה פחות נעים? למה פחות חמים ממה שהיה כשאתם הייתם תלמידים? או שאולי טוב לכם עם השינוי?

בית ספר אבני חושן, שוהם - לפני השינוי

האם הפחד מנהל אותנו?

דבר אחד בטוח – בתי הספר וגני הילדים היום, כולל בית הספר של הבת שלכם, עברו בעשורים האחרונים שינוי קשה, ובו באופן הדרגתי, בגלל לכלוך, חוסר יכולת לתחזק, חשש מאלרגיות ומחלות, הוצאו כל הדברים הטבעיים מהחצר, ומה שנשאר זה משטח שטוח וקשה, עם הצללה מלאכותית, ו-500 ילדים שמחפשים מה לעשות עליו בהפסקה.

עד כאן, לחלק המדכא של הפוסט. ועכשיו להפתעה של השנה – משרד החינוך מסתבר, ראה את הדברים לפניכם. הוא הקדים אתכם הפעם. אבל אתם חייבים לתפוס את מה שהוא עושה בשתי ידיים ולהשתמש בזה, איך?

מהפכה במשרד החינוך

ככה -

שני דברים נפלאים הספיקו לקרות בקיץ הזה. הראשון – יצא קול קורא לתכנון חצרות בתי ספר ייחודיות. זהו קול קורא נפלא, היוצא לרוב פעם בשנה, ומאפשר לבתי ספר ישנים ברחבי הארץ לחדש את החצר, ולעשות זאת באופן ייחודי תוך יישום גישות פדגוגיות ייחודיות. העירייה נדרשת לשים שליש מהסכום ומשרד החינוך משלים עוד שני שליש. זה הזמן, לעוף קדימה – והדד ליין הוא בספטמבר, אז עופו על זה!!!

הדבר השני שהתפרסם לפני כשבוע, באתר משרד החינוך במנהל הפיתוח ובאגף הבטיחות, הינו מסמך שיזם, וחתום עליו המשרד. הנחיות לתכנון ובטיחות של גן המשחקים הטבעי, זהו מסמך עליו עבדנו כ-5 שנים ביחד עם מיקי אריאן-כדריה מאגף בכיר מיפוי ותכנון מנהל הפיתוח וראש אגף הבטיחות מר רותם זהבי. מסמך המרכז כ-30 אלמנטים חדשים של משחק וטבע, שמשרד החינוך מתיר להכניס לחצרות בתי ספר: בולי עץ, חבלים, מדורה, נחל, מים, חול, סלעים, ועוד דברים רבים וטובים, שעד היום היו טאבו. החוברת נותנת לכל אלמנט שכזה הסבר מפורט הכולל, חשיבותו והשפעתו הפדגוגית, אופן תכנונו, והנחיות הבטיחות אותם הוא דורש. זוהי חוברת פורצת דרך ברמה בינלאומית ולא רק ארצית, כי היא ממסדת את השינוי שעוברות חצרות בעולם כולו, ונותנת להן גושפנקה פדגוגית, כמו גם מאפשרת את בנייתן באופן בטוח ונכון. את החוברת כתבו אדריכלית נוף יפעת גל שפייזמן ויערה בשן חכם חוקרת ומתכננת גני משחק.

את הקמת גן המשחקים הטבעי בחצרות בתי ספר בישראל התחלנו לפני כשלוש שנים לערך. מאז כבר הקמנו בתי ספר וגני ילדים ברחבי הארץ: חדרה, בת ים ורעננה, היו החלוצות הראשונות. אליהן מצטרפים השנה (כבר בביצוע) אילת, שוהם, ירושלים, כפר סבא, בצרה, יד בנימין, ועוד רבים שנמצאים בשלבי תכנון כאלו או אחרים.

אנחנו נמצאים כיום על סף מהפכה בחצרות בתי הספר. קיימת הבנה כי החצר הסטנדרטית, של מדבריות האספלט והריצוף אינה מתאימה לילדים, והם צריכים יותר. הם לא צריכים עוד מתקן מגלשה גבוהה, שימאס עליהם אחרי שבוע, הם צריכים חצר משחקים טבעית. הם צריכים את זה לא כמותרות אלא כצורך בסיסי להתפתחות בריאה.

חצר שמעבר למגרש הספורט, הילד ירוץ בין גבעות דשא וצמחיה ,יזחל במנהרות באדמה, יטפס על סלעים, וינסה ללכת על קורות של עץ בגבהים משתנים. אם הוא יגלוש זה יהיה מראש הגבעה עליה טיפס, בין משטחי דשא או שיחים. לא מתוך מתקן מתכת משעמם. ומעל לכל, הוא יוכל לחוש...הוא יוכל לשחק במים, בחול, ובאדמה. הוא יתלכלך, הוא יבנה סכרים, הוא יחשוב על דרכים להעברת מים ולעצירתם. הוא יעמוד מנגד על גשר כשהמים עוברים תחתיו, וירוץ לצד השני כדי לראות שהם עברו. בנוסף, הוא יתחיל לראות ירוק. לא עוד העצים קטנים חסרי כל ערך משחק – מחזירים את הפיקוסים, האלונים, החרובים ועצי המשחק למיניהם, תחתם אפשר למצוא מחבוא ועליהם יוכל הילד לטפס. ניתן לילד להסתתר מאחורי החזרן והקנה על יד הנחל, ולדמיין שהתנינים מגיעים.

גני ילדים נוה זמר, רעננה

ניתן לילדים לחזור ולקטוף מפירות הפיטנגו, הגויאבה התותית, הפסיפלורה, הפטל, וכל עצי הפרי הנפלאים – מתות ועד פרי הדר. חלק מהילדים, יורידו את נעליהם, ויחושו שבילים קצת אחרים, נקרא להם שבילים חושיים. שבילים העשויים מכל מיני חומרים, ועליהם ידרוך הילד לאט לאט כדי שיוכל לחוש בכל המרקמים. שיחי תבלין, ורב שנתיים יעטרו את בית הספר לא עוד רק במעטפת, אלא גם בתוכו, בין השבילים, ליד המדרגות, ובמקום מרחבי הריצוף שהיו.

נגלה מחדש את האדמה החשופה, זו שמתרטבת בחורף, עושה בוץ, והילד נהנה לחוש בשינוי העונות, ומרגיש אחד עם העולם והטבע.

למה לא לייצר חצר שהמורים יוכלו לצאת אליה, לשבת על ספסל ולראות ירוק בעיניים? למה לא לאפשר למורה לשבת מול כיתתו ולדבר על מדע, כשהם יושבים בכיתת חוץ, תחת פרגולה של גפנים או על הדשא תחת עץ תות ענק? אתם חושבים שהילדים לא ילמדו? אתם טועים. שהם לא ירצו להכנס מהחצר? אתם צודקים. אבל אולי, רק אולי, נצליח לייצר שינוי שיחזיר להם את חדוות ההליכה לבית הספר. יחזיר להם את ההתרגשות, שהיתה גם לנו כשיצאנו מהשיעור להפסקה.

בי"ס גבעול, חדרה

ולסיכום -

מה יכול להיות יותר נפלא מלעשות 1+1 ולהבין שזה הזמן להתחדש, בחצר שלא רק תשנה את חזות בית הספר, אלא תייצר שינוי באוירה, בשמחה, בחיברות, ותשפר את כל הבעיות שאותן חווה כל בית ספר היום – בעיות קשב וריכוז, אלימות, חולי, חוסר סוציאליזציה, חוסר מוטיבציה ובעיקר – שיעמום.

למה? כי זה מה שחצר משחקים טבעית עושה. הוא הופכת את כל בית הספר. לא מאמינים, פשוט תקראו. היופי בתהליך הוא שלפני שאנחנו ניגשות לעבודה כולם נרתמים ושותפים לתהליך: ההנהלה, המורים, ההורים והילדים! ראו דוגמאות.

אז יאללה לעבודה

אז לכל אלו שכבר שנים מדמיינים שינוי בבית ספר, רוצו למנהל/ת ולעירייה, ספרו להם/

יחד נוביל מהפכה שיכולה לקרות כבר בשנה הקרובה אצלכם.

החכמים כבר שם, אל תשארו מאחור. מרכז מדעי לגני ילדים יד בנימין (בביצוע)


2,723 views0 comments
bottom of page